Turgut YÖRÜKOĞLU: Âşık Feymani’ye

Turgut YÖRÜKOĞLU

AŞIK FEYMANİ’YE

“Şiir, söz ile musikisi arasında sözden ziyade musikiye yakın bir dildir.” diye tanımlıyorşiiri Ahmet Haşim. Edebiyat fakültesinde öğrenciyken tam olarak kavrayamamıştım bu şiir tanımını. Âşık Feymânî’yi tanıyınca anladım bu tanımın ne demek istediğini. Serbest şiir yazıyordum o yıllarda ve heceyle tanışmamıştım.

Âşıklara karşı her zaman hayranlık duymuşumdur. Bu vesile ile Çukurova âşıklarıyla tek tek tanıştım. Hepsinden istifade etmeye çalıştım ama hep bir eksiklik vardı. Sonunda Âşık Feymânî ile tanıştım ve kendisine çırak olmak istediğimi belirttim. Güldü ve ” Sen edebiyat fakültesinde okumuş birisin ve benim gibi tahsil görmemiş birine çırak mı olacaksın?” dedi. Ben de ” Her şey okulda öğrenilmiyor, benim sizin öğretmenliğinize ihtiyacım var.” dedim ve çıraklığa kabul edildim. Kafamdaki tüm soruları sordum ve cevabını aldım. Eksiklerimi gördüm ve onun söylediği şekilde yazdım şiirlerimi. Benim gözümde Âşık Feymânî şiirlerinin özellikleri şöyledir:
* Dili halkın dili ve sadedir. Kolayca anlaşılır ama manası da bir o kadar derindir. Sade dil, derin mana şiirinin en belirgin özelliğidir.
* Şiirlerinde mükemmel bir akıcılık vardır. İstertürkü olarak isterse şiir olarak söylensin asla ağzı ve dili yormaz. Sızıcıdır ve ince ünlüleri kullandığı için ses ahengi, müziksel ritmi yüksektir. Bu nedenle şiirleri bestelenmeye çok çok uygundur.
* Sözcük hazinesi zengin olduğu için sözcük tekrarı görülmez. Hem literatürdeki hem de yöresel sözcüklere hakimdir. Şiirlerinde şekil hatası kolaykolaybulunmaz. Hem manaya hem de şekle çok önem verir.
* Her şiirde sihirli bir ifade olması gerektiğine inanır. O can alıcı ifadeyi kusursuz söylemek lazım der. * Şiirlerin mutlaka bir yaşanmışlığı, hikayesi olması gerektiğini söyler. Yaşanmadan yazılan şiir kalıcı olmaz, kimseyi de etkilemez diyen Feymânî’nin şu sözünü unutmayacağım: Yürekten çıkmayan bir söz başka bir yüreğe girermi? Sözün ağırlığı olmalıdır.
* Âşık Feymânî aynı zamanda bir tasavvuf ehlidir. Bu alanda eşine az rastlanan bir âşıktır.
* Çok iyi saz çalamaz ama musiki yeteneği bestekârlığı üst seviyededir. TRT arşivine girmiş eserleri birçok ses sanatçısı tarafından seslendirilmiştir.
* Halk Edebiyatının her türünde eser vermiştir. Koşma en çok kullandığı şiir türüdür. Ayrıca halk hikayeleri üzerine âşık diliyle bir eser hazırlamıştır.
* Âşık Feymânî mükemmel bir atışma ustasıdır.

Çırağı olarak ondan çok şey öğrendim ve öğreniyorum. Allah ondan razı olsun. Kadirli’nin Azaplı köyünde ikamet eden Âşık Feymânî Usta’ya saygı ve selamlar olsun.

Kaynak: YÖRÜKOĞLU Turgut, “Âşık Feymani’ye”, (Ed. Hüseyin UZEL), Konuştuğumuz Dile Serenat 6 – “Âşık Şiirinde Bir Mektep Adam / Feymani”, Hatay Medya, 2018, s.28-29.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir